Voorkennis Zuid-Afrika - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Floris Bouwmeister Bouwmeister - WaarBenJij.nu Voorkennis Zuid-Afrika - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Floris Bouwmeister Bouwmeister - WaarBenJij.nu

Voorkennis Zuid-Afrika

Door: Floris Bouwmeister

Blijf op de hoogte en volg Floris Bouwmeister

28 Januari 2018 | Zuid-Afrika, Genadendal

Dit reisverslag bestaat uit een voorkennis, die aan alle leerlingen die deelnemen aan deze reis gevraagd is om te maken. Een aantal onderwerpen waarover ik ga schrijven, zijn: Zuid-Afrika in het algemeen, de West-Kaap en Genadendal.


Ten eerste, Zuid-Afrika.

Zuid-Afrika, ligt in het zuidpunt van het continent Afrika. Naar mijn mening is Zuid-Afrika door zijn geschiedenis, mooie steden, natuur en cultuur heel interessant om een leer bezocht en verkend te hebben. Dit was een van mijn redenen om deel te nemen aan deze reis. In de zeventiende eeuw, tijdens de Nederlandse gouden-eeuw, begon de Zuid-Afrikaanse kolonisatie. Dit begon met de stichting van een verversingspost op de kaap (dicht bij Kaapstad) door de VOC, die uiteindelijk overgenomen werd door de Engelsen. Hierdoor trokken veel Nederlandse kolonisten naar het binnenland en stichtten Boerenstaten, wat leidde tot de Boerenoorlogen (de tweede begon in 1902). Met name door de kolonisatie en door de diversiteit in etniciteit onder de oorspronkelijke bevolking worden er maar liefst elf talen gesproken, waaronder Afrikaans en Engels. Afrikaans lijkt op het Nederlands en is daarom makkelijk te leren voor Nederlanders volgens 'het internet'. Mij viel het niet mee, omdat de grammatica en woordenschat best wel afwijkt van alledaagse Nederlandse taal, maar: we blijven proberen.

In de periode van de boerenoorlogen begon de apartheid, een door het kabinet gestimuleerde wettelijke rassensegregatie waarmee de zwarte (eigenlijk niet-witte) bevolking benadeeld werd. Door onder andere Nelson Mandela, die actief streed voor de afschaffing van apartheid, en meer dan 25 jaar vast heeft gezeten, onder andere op Robbeneiland, werd de apartheid in 1990 afgeschaft. In 1994 werd hij benoemd tot president van Zuid-Afrika. Wij hebben een film gezien, namelijk 'A long walk to Freedom', tijdens een van de werkbijeenkomsten, waarin apartheid en Nelson Mandela centraal staan. Wereldwijde afkeuring van apartheid, de steun van artiesten, en de boycot van Zuid-Afrikaanse producten (1982 door Nederland ingevoerd), leverden veel druk op de regering en zorgde er uiteindelijk voor, dat de partij van Nelson Mandela (ANC) de macht greep en discriminatie wettelijk werd afgeschaft. Veel mensen zeggen echter dat er nog steeds een soort 'apartheid' heerst onder de bevolking zelf. We gaan het zien.

Tot slot, een opvallend kenmerk van Zuid-Afrika, is dat het land 3 hoofdsteden heeft. Kaapstad is de wetgevende macht (en is de plaats waar het parlement is gevestigd), Pretoria is de besturende macht en Bloemfontein is de rechterlijke macht.

Hoewel Zuid-Afrika een rijk land is, door de goede ontwikkeling van sectoren als communicatie, transport, chemie, toerisme en zijn juridische en financiële sector, is het nog steeds een ontwikkelingsland. Armoedecijfers en misdaadcijfers zijn al jaren lang extreem hoog.

De West-Kaap is een zeer belangrijk centrum voor handel en nijverheid in Zuid-Afrika. Met Kaapstad als grootste stad, is het een economisch epicenter en belangrijk gebied. Er leven rond de 6 miljoen mensen. Toerisme is een belangrijke bron van inkomen. Dit komt door het koloniale verleden van de provincie, haar nationale rol, natuurparken en goed ontwikkelde toeristische sector (wijnvelden, sport etc.). In de zeventiende eeuw meerde onder andere de VOC hier aan, en is hierdoor het middelpunt van de Zuid-Afrikaanse geschiedenis.

De economie van de West-Kaap wordt draaiende gehouden, door onder andere de wijnproductie, landbouw, visserij aan de Weskus, en toerisme .

Genadendal, een beetje oostelijk gelegen van Kaapstad (ook in de West-Kust), is ongeveer half de grootte van Bemmel, het dorp waar ik leef. Het bestaat uit ongeveer 5600 inwoners en ligt in de gemeente Theewaterskloof. Het dorp werd gesticht in 1738 door een Duitse missionaris.

Emil Weder Highschool is de middelbare school in Zuid-Afrika die in contact staat met mijn school. Emil Weder werd opgericht in 1938, en is de plek waar een aantal Nederlandse (hoge)scholen projecten hebben opgezet. Hier wordt onder andere regelmatig een student van de HAN ontvangen die voor een bepaalde tijd les komt geven aan de leerlingen. Ook wij zullen een les voorbereiden en deze geven aan de leerlingen. Dit is ook de plek waar wij onze Zuid-Afrikaanse buddy gaan ontmoeten. Wij zullen twee weken lang in Genadendal verblijven, waarvan we ongeveer een vierde op, of rond deze school zullen verblijven.

Ik heb super veel zin om op het vliegtuig te stappen naar Zuid-Afrika. Dit duurt op dit moment gemeten (28-1-18) ongeveer nog twee weken. Ik kijk het meeste uit naar het toeristische en sociale gedeelte. Ik heb geluk met de groep waarmee we gaan. Daarnaast ken ik mijn buddy al deels. Er zijn namelijk een paar maanden geleden al een aantal leerlingen vanuit Zuid-Afrika naar Nederland gekomen, waarvan ik het geluk had er eentje een week lang in huis te mogen hebben. We hebben samen een leuke week gehad. Mijn buddy dit jaar is zijn tweelingbroer, dus ik zal ook naar hun huis gaan.

Einde voorkennis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floris Bouwmeister

Mijn naam is Floris Bouwmeister en op dit blog ga ik mijn reisgenoten en volgers iets vertellen over mezelf, mijn reis door Zuid-Afrika en mijn belevenissen daar, een korte voorstudie en een conclusie.

Actief sinds 09 Sept. 2017
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 3352

Voorgaande reizen:

09 Februari 2018 - 24 Februari 2018

Zuid-Afrika (Genadendal)

Landen bezocht: